website Content Management System

Tips voor het schrijven van goede teksten:

 

 

1 Kies één boodschap
Een goede tekst heeft maar één boodschap. Schrijf die eerst eens op, in één zin.

2 Schrijf voor één persoon
Schrijven voor een club mensen is moeilijk. Visualiseer één persoon (bijvoorbeeld je tante) uit de doelgroep en schrijf voor hem/haar.

3 Wees duidelijk over de bedoeling
Wat wil je dat de lezer doet? Bestellen? Contact opnemen? Verder lezen? Zeg dat dan ook. Alleen een echt duidelijke “call to action” zet aan tot actie.

4 Schrijf in spreektaal
Vertel je verhaal eens letterlijk tegen je scherm en schrijf de gesproken tekst exact op. Zo vermijd je schrijftekst en zorg je dat lezers de tekst bijna kunnen horen. Mensen onthouden gehoorde verhalen beter.

5 Schep niet op
Praat niet over jezelf of je product, maar leg uit wat de lezer er aan heeft. Wat is zijn/haar voordeel?

6 Vervul je rol
Je lezer is jouw lezer helemaal niet, jij bent zijn/haar schrijver. Vertel dus snel en duidelijk wat je te vertellen hebt. Gebruik korte zinnen, korte alinea’s en voldoende tussentitels.

7 Wees consequent
Kies voor "u" of "je" en houd je daaraan. In iedere tekst. Overal. Altijd.

8 Leg je tekst even op de plank
Laat je tekst even liggen. Ga even iets anders doen of lees je tekst een dag later nog eens. Dan pik je rare zinnen/woorden er zo uit.

9 Klaar? Draag je tekst voor
Als je denkt dat je tekst af is, lees hem dan nog eens rustig en hardop voor. Loopt de tekst goed, dan is ‘ie klaar voor publicatie.

Eén onderwerp per pagina

Gebruik voor het uitleggen van het probleem een aparte pagina en leg je oplossing uit op een andere pagina. Op die manier houd je je aan de regel één onderwerp per pagina. Google ziet nu een pagina waarop één specifiek probleem wordt uitgelegd dat overeenkomt met een zoekopdracht van een potentiële klant. Dat is dus een sluitende match, wat de score van die pagina in zoekmachines verhoogt.

Zorgen dat je bezoeker jouw oplossing voor het beschreven probleem kiest is nu al een stuk eenvoudiger geworden. Hij/zij staat immers al met één been over de drempel.

Websiteteksten: vraag of aanbod?

Potentiële klanten die via een zoekmachines jouw dienst of product zoeken, doen dat vaak met zoektermen die te maken hebben met het probleem dat jij graag voor ze op zou lossen of de vraag waarop jij het antwoord hebt.

Als schrijver van webteksten is het erg belangrijk om hier rekening mee te houden, door je teksten niet alleen uit te laten gaan van de oplossing (jouw aanbod), maar ook het probleem (de vraag) de nodige aandacht te geven.
Zeker als je bedrijf nog niet echt bekend is, of als je dienst of product zich niet laat uitleggen in één zin, doe je er goed aan om het onderliggende probleem te formuleren in woorden die je potentiële klant ook gebruikt. Zat zijn namelijk ook de woorden waarop gezocht zal worden.

www.zweb.be | webdesign CtrlZ | © CtrlZ 2012